grafiskt designade trycksaker för marknadsföring

Profilering

Utveckling av existerande identitet

- Det vet vi inte, vi har bara gjort

Kunden

Crimson

Crimson är ett professionellt fotolabb & digitalt tryckeri. Deras kunder sträcker sig från den enskilde fotoentusiasten till stora utställare och museer.

Projektet

2014 - 2015

När jag fick rollen som AD på Crimson såg jag direkt att det fanns stora möjligheter att utveckla identiteten. Ordentligt med energi gick in i att lära känna företaget och målgrupperna innan jag började peta runt, vilket enligt mig känns som en vital del.

Arbetet

Visuell design

En måttlig del energi krävdes för att övertyga ledningen om att det fanns ett behov och en vinning i att fräscha upp den nästan 40 år unga identiteten. Det fanns ett förklarligt motstånd, då målgruppen ansågs vara något känslig för förändring. När det grundarbetet var gjort fanns både tillit och stor frihet att ta fram och implementera en färsk identitet.

work in progress, grafisk design i photoshop
profil, typografi, grafisk design
Från professionellt till inspiration

Identiteten hade en fin grund men jag ville få fram och förmedla en känsla av kreativitet och lättsamhet. Dels med tanke på vad företaget faktiskt pysslar med; konst, foto etc, och dels för att den dåvarande identiteten faktiskt var lite torr, men troligtvis ansågs som professionell. Jag ville att identiteten skulle genomsyras av inspiration, därför gick jag helt ifrån det sparsamma crimsonröd + grå till en mer livlig palett med stort omfång.

En identitet med många möjligheter

För att lyfta fram företagets bredd och möjligheter skapade jag olika varianter av logon. Då kunde vi t.ex. trycka direkt på olika material som trä, aluminium, plexiglas mm. I exemplet här jobbar jag i Illustrator för att lägga på en spotkanal till ett tryck på statisk, transparent film.

Typografi

När mina eksem lagt sig av att Garamond först ful-traceats till själva logon och sedan även användes hejvilt tillsammans med Myriad Pro som brödtext, då kunde jag äntligen börja städa upp. Jag såg ingen anledning att gå ifrån Myriad Pro, som är ett vacket och mycket användbart typsnitt. Sedan valdes Abril fatface ut som specialfont, vilket gav identiteten en elegant friskhet. Lite som ett somrigt terassvin

Trycksaker

Då företaget jobbar med bild och trycksaker var det givet att både utnyttja och lyfta fram just dessa produkter. Det var en lyx att dels kunna provtrycka inhouse och sedan att även ha anledning att skapa en sån bredd av trycksaker.

trycksaker branding
trycksak för till ramar
trycksaker för produkter och merförsäljning
profilen palett med hex-värden

Summering

Kan knappt tänka mig en mer inspirerande och kreativ miljö att jobba i. Jag upplevde nästan konstant utveckling och utmaning i allt jag fick ta mig för på denna plats. Magiskt.

Projekt

Lite av varje

delad datorskärm med hemsida och kod
tryckt stilguide

Menyer

Ilustration, Print

grafisk design, trycksaker, menyer
illustration, grafisk formgivning, trycksaker, mässmaterial
webbapp på laptop
layout och illustration till omslag
webbapp på imac
omslag annons i cap och design magasin

Säg hej

+46 (0)70 3987 208hej@kajsaunge.se